fredag 27 mars 2009

dagens sanning.?

Jag funkar ungefär likadant när det gäller min blogg & dbt materialet..gör det ganska så sällan...men men..ang dbt :n så hade vi en diskussion ( alla vi två som just nu sitter där ) att man aldrig kan bli frisk ifrån sin personlighets störning/ borderline. Och det KAN man fan inte. Läkare påstår ju att en tredjedel blir det , en annan hjälper det lite och den sistnämnda tillhör väl antagligen då jag, inte hjälper alls ?
Men visst kan man få verktyg till ett bättre liv där man kan hantera sina svackor, känslor och beteende på ett bra sätt men sen då , när något skiter sej i ens liv ? Åker då inte den här personen som så bra blev "hjälpt" rätt ner i skiten igen ? Kommer inte det gamla beteendet, känslorna samt tanke mönster tillbaka då ..?

Kan en pärm med material om hur man ska hantera olika situationer och bemöta andra verkligen ta bort ett helt liv av självhat, känslostormar,destruktiva relationer,tvångstankar,självskadebeteende,missbruk..osv???
Allvar ? Kalla mej negativ, skiter faktiskt i vilket men min uppfattning av det hela är nog ganska så sann och tror faktiskt att har man den problematiken så kan man aldrig kalla sej friskförklarad men däremot kan denna någon tillhöra den tredjedelen som verkligen funnit hjälp i det.
Jag generaliserar inte, alla är vi olika och alla har olika förutsättningar ju.

Ja just det! Jag var hos min gyn läkare ju och vet ni vad ? Allting såg bra ut !! Inga cystor, inga problem öht med fertiliteten osv...gissa om jag blev glad! Förstår dock inte hur den andra läkaren på sjukhuset kunde uttrycka sej så klumpigt.

1 kommentar:

pia sa...

nej det är klart inga pärmar eller annat kan hjälpa man kan bara hjälpa sej själ....det kunde vara vilcken idiot som helst som suttit och lyssnat på en jag vet av erfarenhet hur det är....dem bara sitter där klappar en på huvodet och säger duktig idiot....sen får man gå hem och må dåligt ja jag kommer tillbaka till min mor igen ingen läkare eller psykolog kan hjälpa en bara en själv som kan det om man ger sej fan på att nu är det bra då klarar man det...man ska bara ha en vilja och det har jag haft annars hade jag inte levt i dag....men se det fanns juh något positivt att du är frisk i underlivet och kan få fler barn bakom mörkret finns det alltid ett ljus tro mej kramisar mammi